fredag den 15. juni 2018

Oprydning i een af UFO kurvene


Jeg har fundet én af mine UFO kurve frem. der var bl.a. fire par ufærdige sokker/strømper. Nu har jeg færdiggjort to par. Det ene var et par baby/børnestrømper str 1 ½ år. modtageren er i dag 10 år, ups!
Det andet var et par sokker til manden, som helst går i hjemmestrikkede sokker. De har også ligget i kurven længe. Men nu er de færdige og manden har gaflet det ene par. De små kommer i en pose hvor jeg er begyndt at samle lidt småt tøj ( det kan jo altid foræres væk :) )


Jeg har forsøgt at noterer hvad jeg gør når jeg strikker sokker, til manden :)




Helges sokker, str. 42/43.



Jeg strikker sokkerne i strømpegarn fra daglig brugsen, det kan købes i alle Coops butikker. Jeg strikker med strømpepinde p3.

Jeg slår 60 masker op, fordelt på 4 pinde ( pind 1, 2, 3 og 4) Derefter strikker jeg rib: 2r, 2vr.

Jeg strikker hele skaftet i rib, så det slutter godt til om anklen.

Efter ca. 17 cm begynder jeg at strikke hæl.

Jeg strikker over maskerne på pind 1 og pind 4. Frem og tilbage i glatstrikning ca. 6-7 cm. Derefter strikker jeg en kile: på pind 1: strik 2r, 2r sm, 1r, vend. Løft 1vr af, strik vrang hen til slutningen af pind 1. På pind 4 strikker jeg : 2vr, 2vr sm, 1vr, vend. Stadig på pind 4, løfter jeg 1m af, strikker ret over ret, indtil jeg når den maske, på pind 1, som blev løftet af. Den strikker jeg sammen med næste maske, 1r, vend. Fortsætter på denne måde indtil der ikke er flere masker at strikke sammen, i slutningen af pind 1 og i starten af pind 4. Du skal slutte mellem pind 4 og pind 1.

Du kan helt sikkert finde en bedre forklaring på strikket strømpehæl et andet sted 😊

Nu starter jeg igen i starten af pind 1. Strik ret over pindens masker, når der ikke er flere masker på pinden begynder du at samle masker op langs den ene side af hælen, ca. 12-14 m. strik ret over pind 2 og pind 3. Når du har strikket pind 3, samler du igen masker op langs den anden side af hælen og strikker ret hen over pind 4.

Næste omgang: pind 1, strik ret indtil der er tre masker tilbage, 2r sm, 1r. Pind 2+3, strik ret. Pind 4, 1r, 2r sm, ret til der ikke er flere masker tilbage.

Gentag denne aflukning på hver 3. omg. Indtil der er 15 masker tilbage på hver pind.

Strik indtil strømpen når til storetåens begyndelse.

Nu lukkes af til tå. Jeg gør det sådan: strik 7r, 2r sm gentages omgangen ud. 6 omg ret.

                                                                   Strik 6r, 2r sm, gentages omgangen ud. 5 omg ret.

                                                                   Strik 5r, 2r sm, gentages omg ud. 4 omg ret.

                                                                   Strik 4r, 2r sm, gentages omg ud. 3 omg ret.

                                                                   Strik 3r, 2r sm, gentages omg ud. 2 omg ret.

                                                                   Strik 2r, 2r sm, gentages omg ud. 1 omg ret.

                                                                   Strik 1r, 2r sm, gentages omg ud.

                                                                   Strik 2r sm, gentagse omg ud. Bryd garnet og træk garnet gennem de resterende masker. Hæft garnet. Og slå op til endnu en sok, hvis du skal bruge et par 😊



Jeg synes den første sok er den sjoveste at strikke, derfor har jeg opdaget en del enlige sokker i en af mine strikke kurve. UPS! Det må jeg vist have noget gjort ved.  Jeg må se det sådan, at nu skal jeg bare strikke én sok for at få et par 😉 min mand har nemlig to fødder.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.