lørdag den 25. februar 2012

Chokoladekage


I efteråret 2000, da jeg var nogenlunde nybegynder udi patchworksyning, gik jeg på kursus sammen med en sød dame, som hedder Else.
Hun er rigtig god til at bage. Dengang havde hun en chokoladekage med til eftermiddagskaffen.

Jeg vil gerne dele opskriften med jer, det tror jeg ikke hun har noget imod. Hvis jeg opkalder den efter hende tilgiver hun mig sikkert.

Her kommer:

Elses chokoladekage med marengs

50 g margarine og
125 g sukker, røres hvidt
3 æggeblommer røres i, og 
100 g mel
1½ tsk bagepulver
2 tsk vanille
1½ spsk kakao, vendes i sammen med
½ dl mælk

dejen fordeles i en smurt springform
marengs af

3 stiftpiskede æggehvider, piskes med 
125 g sukker, og bredes ud over dejen.
der drysses evt. mandelflager på som pynt.

bager 45 minutter i en 185 grader varm ovn


kagen er også god dagen efter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.